Monica, massör på Kroppsforum Sverige AB

Gravid-, mamma/baby- & senioryoga med Monica

Med start vecka 40 släpper vi tre kurser inom Yoga på Energi Hälsocenter med vår egna Monica Pernefalk. Läs här nedan om vårt utbud inom Yoga vilka kurser som kan passa just dig.

Senioryoga

Höstens kurs 2018 är fullbokad

I takt med att vi blir äldre är det viktigt att upprätthålla vår rörlighet, styrka och balans för att undvika fall och skador. Dessa tre delar är alla något vi jobbar med i yogan. En förbättrad balans hjälper dig bara inte att undvika fall som leder till skador, skelettet skyddas även bättre genom att det stärks upp samtidigt som den muskulära styrkan ökar. Med hjälp av en regelbunden yogapraktik kan du lindra, såväl som förebygga skador och åldersrelaterade sjukdomar. Men yogan är så mycket mer än bara det fysiska, det handlar mycket om att skapa harmoni och balans mentalt genom att hitta fokus och bli tryggare i sig själv.

Yoga är för ALLA

Du behöver inte var ung och smidig för att utöva yoga! Alla kan yoga, oavsett om du är pigg och lever ett aktivt liv, har begränsad rörlighet så som svårigheter att ta dig upp och ned från golvet, har sömnproblem, svårt att ta dig hemifrån eller bara vill känna mer lugn och avslappning i ditt liv. Känn efter vad du behöver, både fysisk och psykiskt, och utgå därifrån.

Fördelar med yoga

  • Balansen förbättras och förebygger fallolyckor
  • Kroppens muskler och leder stärks, vilket förebygger skador
  • Cirkulationen i kroppen ökar
  • Kroppens rörlighet bli större när vi mjukar upp och sträcker ut musklerna
  • Bidrar till förbättrad sömn
  • Skapar lugn och ro i kropp och sinne
  • Kan minska oro
  • Ger ett ökat fokus

Kursinformation Senioryoga

Kursstart: v 40, 10 tillfällen (uppehåll v 44)

När: tisdagar 10:00-11:00

Var: Energi Hälsocenter

Kursledare: Monica Pernefalk

Pris: 1 000 kr

Intresseanmälan och frågor till monica.pernefalk@kroppsforum.se

Mamma-baby yoga/Postnatal yoga

Yoga är ett fantastiskt verktyg för dig som är nybliven mamma och hjälper dig att finna ett lugn i ett kanske nytt kaos. Yogan hjälper dig att acceptera och bli vän med din nya roll som mamma, stärka din tro på dig själv och därmed hjälpa dig bli mer lyhörd för din intuition som du behöver som nybliven mamma.

Yoga och andningen hjälper kroppen att bli stark och smidig igen på ett mycket skonsamt sätt. Den hjälper dig att läka både fysiskt men även psykiskt om det varit en utmanande tid under graviditet, förlossning och tiden efter. Andningsövningar hjälper dig att finna ro, hitta mer balans och energi samt hjälper även till på att få en orolig baby lugn!

Viktigt att komma ihåg är att våra kroppar är ständigt under förändring. Du behöver alltså inte tänka att din kropp ska se exakt ut efter graviditeten som innan. Sträva istället mot hälsa, vitalitet och stryka. Rekommendationen är att börja med fysiskt aktivitet som yoga ca 4-6 v efter vaginal förlossning och ca 8 v efter ett kejsarsnitt.

Viktigast under första tiden är att läka. Leder, ligament är fortfarande mjuka och uppluckrade ca 3-5 mån efter förlossning. Det är viktigt att först stärka upp bäckenbottenmuskulaturen så den kan hålla upp bl.a. bukmuskulaturen när du sedan börjar arbeta med resten av kroppen. Magmusklerna delar sig under en graviditet och det tar ca 4-8 v för dessa att läka ihop. Delningen ska vara som mest 3 fingrar bred för att man ska få börja med magövningar.

Yogan hjälper mamma och barn att få en fin kemi och en mysigt stund.

Hos oss har vi två kurser. En för dig som vill komma igång redan från 4 v efter förlossning och enför dig som vill börja efter 4 månader. Oavsett om du är van yogi eller inte så passar detta för alla.

Kursinformation Mamma-baby yoga/Postnatal yoga

När:
För mån 1-4 efter förlossning; fast kurs 5 ggr, måndagar. Start v.40 kl 11:00-11:45.  (uppehåll v 44)
För mån 4-6 efter förlossning; fast kurs 5 ggr, torsdagar. Start v 40 kl 11:00-11:45.  (uppehåll v 44)

Var: Energi Hälsocenter

Kursledare: Monica Pernefalk

Pris: 600kr

Intresseanmälan och frågor till monica.pernefalk@kroppsforum.se

Gravidyoga

Kursen för dig som vill stärka kroppen under graviditeten!

För dig i andra eller tredje trimestern. Ett av de bästa sätten att stärka kroppen under graviditet och förbereda inför förlossningen är att yoga. Yogans positioner och andningstekniker kan dessutom bidra till att minska besvär såsom svullnad illamående och oroskänslor.

Nu finns en särskilt utformad kurs för dig som är gravid och nyfiken. Upplägget passar både nya och vana yogautövare. Vid sista tillfället bjuds även din partner med och tillsammans går vi igenom hur andningen och samspelet mellan er kan fungera under förlossningen.

Gravidyoga kan hjälpa dig att:

  • Få mer energi
  • Hantera oro, rädsla, ångest inför förlossning
  • Minska och underlätta vanliga gravidåkommor
  • Förbereda dig inför förlossning och hantera förlossningen på bästa sätt
  • Slappna av
  • Behålla rörlighet i kroppen
  • Sova bättre
  • Öka ditt välmående under graviditeten
  • Öka din kroppsmedvetenhet
  • Stärka bandet mellan dig och barnet i din mage
  • Snabbare återhämta dig efter din förlossning

Kursinformation Gravidyoga

Kursstart: kursstart vecka 40, 8 tillfällen (uppehåll vecka 44)

När: måndagar 17:00-18:00 totalt 8 ggr

Var: Energi Hälsocenter, Herrestad

Kursledare: Monica Pernefalk

Pris: 1 295 kr.

Intresseanmälan & frågor görs till monica.pernefalk@kroppsforum.se

Inga kommentarer ännu.

Kommentera